Offline M.A.S 45 ارسال شده در 7 اُکتُبر 2020 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 اُکتُبر 2020 (ویرایش شده) نقد و بررسی شاهزاده پارسی: شن های زمان(ریمیک؟) prince of persia: the sands of time remake بعد از اخبار ضد و نقیضی که طی ماههای گذشته در خصوص ساخت نسخه بازسازی شدهی prince of persia مطرح میشد، بالاخره شرکت فرانسوی یوبیسافت طی قسمت دوم همایش ubisoft forward در یک تریلر به همه ی شایعات پاسخ مثبت داد و رسما از نسخه ریمیک این فرانچیز رونمایی کرد هر چند ساعتی قبل از شروع همایش اسکرین شات هایی از این بازی لو رفته بود. حال میخواهیم به بررسی این تریلر و خواسته های طرفداران برای این فرانچیز بپردازیم: به شخصه برای من که تمام دوران کودکی خود را با فرانچیز هایی مثل شاهزاده پارسی، ندای وظیفه و جنون سرعت گذرانده، سخت است که حالا به نقد و بد گفتن از بازی محبوبش بپردازد. در طی نمایش همه منتظر یک تریلر هیجانی و باکیفیت از این بازی بودند اما همه چیز طور دیگری رقم خورد. در تریلر نمایش داده شده از بازی مذکور، صحنه هایی از گیم پلی این عنوان را شاهد بودیم که ساختار اصلی خود را مانند حرکات پارکور، پرش از موانع و قابلیت برگرداندن زمان را حفظ کرده است. بطور کلی به نظر می رسد که با بازسازی قویای روبهرو نخواهیم بود، اما تمام بازیکنان قطعا از بازگشت شاهزاده پارسی خشنود هستند اما چه چیزی باعث شد که تمامی طرفداران از این تریلر ناراضی باشند؟ بله گرافیک! تریلر بازی بسیار زیبا بود و موسیقی این تریلر به زیباتر شدن این تریلر کمک دوچندانی کرده بود اما تمامی طرفداران از جمله من وبرادرم با دیدن گرافیک بازی که هم سطح با یک بازی نسل هفتمی هست بسیار عصبی شدند. مشخص شد که مسئولیت ساخت این ریمیک که بهتر است به آن ریسمتر بگوییم دست استدیوی هند یوبیسافت است! چرا؟ جوااب واضح است چون تمامی استدیوهای این شرکت سخت در حال کار بر پروژه های جدید اساسین، واچ دگر و فارکرای هستند. اما سوال اینجاست: اگر یوبیسافت فقط برای یک سال دست از ساخت اساسین بردارد کسی ناراحت می شود؟؟؟ و آیا ارزش شاهزارده پارسی پایین تر از بازی های ذکر شده است؟ در ادامه به این سوالات جواب خواهیم داد: یوبی سافت: غلط کردم! یوبی سافت بالاخره بازی را با انتشار یک تریلر کوتاه منتشر کرد که جلوههای بصری بازی و ظاهر شخصیتها را به نمایش میگذاشت. ازنظر طرفداران، ظاهر و جلوههای بصری بازی درخور یک عنوان سال 2021 نبود. بلافاصله و بعد از اعتراض طرفدران از گرافیک مضحک بازی استدیو یوبی سافت هند، دلیل گرافیک پایین را در مصاحبه ای اینگونه بیان کرد: ما تصمیم گرفتیم که استایل بصری خاصی به کار ببریم که این بازی را از بقیه جدا میکند. این بازی یک اساسینز کرید دیگر نیست و مشابه آن چیزی نیست که در سال 2008 (شاهزاده پارسی 2008) دیدیم. این اثر باید خاص باشد! این دنیای جادو و فانتزی است که توسط نور روایت میشود. تعریف هویت بصری این نسخه بازسازیشده، چالش سختی برای ما بود یوبی سافت در بیانیهای، دلیل کیفیت نهچندان مناسب بازی را، برداشتن ویدیو و تصاویر از نسخه اولیه بازی (نسخه آلفا نسخه آزمایشی) عنوان کرده است و قرار است بهزودی تریلرهای بیشتری با کیفیت بالاتر منتشر شود. البته همان موقع عکسی از سمت توییتر یوبیسافت منتشر شد که گویی کیفیت اصلی بازی بالاتر از تریلر به نمایش داده است اما با این حال هنوز گرافیک این بازی ضعف های بسیار زیادی دارد. در ادامه سوالات طرفدارن این بود که چرا استدیو هند این بازی را می سازد که اکانت یوبیسافت در جوابی نا معقول پاسخ داد: چون بازی در هند اتفاق می افتد و هند نزدیک ترین کشور به ایران است که با فرهنگ آن ها آشنایی دارد!!! یوبی سافت: بودجه کم نداشتیم خیلی از گمانه زنی ها به خاطر کیفیت بد این بازی این بود که یوبی سافت بازی را با بودجه ای بسیار پایین می سازد و علت آن امکان شکست این بازی و عدم ضرر دهی بود. اما کارگردان بازی به نام سید عباس در مصاحبه با مکو ری اکتر گفته است که مشکلاتی مانند کمبود بودجه وجود نداشته است و مشکل آن بوده که تریلر از روی یک بیلد قدیمی بازی (همان نسخه آلفا و آزمایشی) ساختهشده بود و همین باعث افت کیفیت بازی شده بود: برای ما که در یوبی سافت کار میکنیم، کیفیت مهمترین هدف است!!!!! و از ابتدای توسعه بازی تابهحال به این هدف پایبند بودهایم. تولید این پروژه از 2 و نیم سال پیش شروعشده است و 170 نفر روی آن کار میکنند و جدا از این، سرمایهگذاری زیادی در زمینه زیرساخت لازم برای تولید یک بازی مدرن انجامشده است. هیچگونه قطع بودجه یا تغییر بازه زمان توسعه در کار نبوده است یو بیسافت قول تریلر های با کیفیت تر را داده و تمامی طرفداران منتظر هستند تا یوبیسافت به وعده خود عمل کنند. ریمیک یا ریمستر؟ از بحث گرافیک هم که بگذریم به نظر دیگر سلاحها و قابلیتهای محدود خنجر زمان برای سرگرم نگه داشتن گیمرها کافی نیست و میشود همین محیطهای بزرگ نیز آیتمهای گوناگونی از کمان گرفته تا شمشیرهای متنوع داشته باشد تا دست پرنس برای مبارزه با دشمنان گوناگونش بازتر از گذشته شود در طول تریلر به نمایش آمده از بازی ما همچین چیزی شاهد نبودیم تنها شمشیری ساده با طرح عربی و همان خنجر زمان با تمامی قدرت های خنجر که برای یک بازی سال 2003 شاهکار بود اما قطعا نمیتواند برای سال 2021 قابل قبول باشد. سیستم پارکور کاری های شاهزاده نیز تغییری نکرده(با توجه به آنچه در تریلر دیدیم) فکرش را بکنید که شاهزاده در حال راه رفتن روی یک دیواری طولانی در حال فرو ریختن است و همزمان در محیط سربازان زیادی در حال مبارزه با هم باشند.(مرحله اول بازی و حمله ایران به هند) وجود قابلیت شخصیسازی برای لباسها و زره شاهزاده اتفاق جذابی میتواند باشد که قطعا یوبیسافت این موضوع را فقط برای بچه خود یعنی اساسینز انجام میدهد. وجود آیتمهای تزئینی زیاد و تاثیرگذار در بازی به جز وجود منابع شن که با آن ها میشد ذخیره شن خنجر زمان را افزایش داد باعث زیبایی دو چندان بازی خواهد شد. مورد دیگری که خود یوبیسافت در همایش پاسخ طرفدران را داد تغییر نکردن حتی خط دیالوگی بین شخصیت ها بود: ما نمیخواستیم خاطرات خوش طرفداران را خراب کنیم و در عین حال میخواهیم با بازسازی شاهزاده آن را احیا کنیم.. هدف تیم سازنده بازی این است که حتی الامکان به ریشههای مجموعه و نسخه اصلی پایبند باشند. اما در کل شخصیت های بازی بسیار خوب طراحی شده اند البته به جز شخصیت وزیر که کاملا شبیه کاراکتر بازی های فانتزی ساخته شده. شکست یا پیروزی؟ متاسفانه یوبیسافت طی سالهای اخیر نشان داده که به جای پیروی کردن از خواستههای کاربران صرفا روی خط فکری نهچندان دوستداشتنی که توسط مدیرانش دیکته میشود حرکت میکند. آنها در حال سرمایهگذاری روی بازیهای سرویس محوری مثل رینبو سیکس و دیویژن هستند و عناوین داستان محورشان مثل سری اساسینز کرید و فار کرای هم چند وقتی است که هیچ بازی شاهکار و متفاوتی نداشته. اساسینز کرید والهالا با آن تریلر سینمایی جذابش نوید یک بازی جدید و تجربهای تازه در دنیای اساسینز کرید را میداد اما به محض لو رفتن اولین ویدیوها از گیمپلی بازی متوجه شدیم که دقیقا با همان آشی طرف هستیم که یوبیسافت در دو نسخه قبلی هم برایمان پخته بود و این بار تقلیدی بیشتر از بازی ویچر3 و نا امیدی بیشتر برای طرفداران. برای من سخت است هنگامی که با هیدن بلیدها و نبرد های اتزیو و الطایر عشق میکردم حالا سوار بر اسب بالدار از شهرهای یونان بگذرم یا وارد دنیای مصر شوم و با مدوسا (افسانه یونانی اله زن که با نگاه کردن به آن سنگ می شوید) مبارزه کنم! راهکار: اگر یوبیسافت در مورد این بازی و نقد های وارد شده به آن مطمئن است و اطمینان دارد که این بازی با همین سبک و گرافیک میتواند رضایت طرفداران را در بر داشته باشد (که من بعید میدانم) هیچ. اما اگر این شرکت نیز متوجه ضعف های موجود در این بازی شده باید همان کاری را کند که شرکت های بزرگی مانند سی دی پراجکت رد و استدیو 343 برای بازی های بزرگ خود یعنی سایبرپانک و هیلو انجام دادند. و آن چیزی نیست جز تاخیر در انتشار بازی و کار کردن بیشتر روی آن برای رفع مشکلات! با توجه به سابقه این شرکت همچین کاری از او بعید است! تنها خواسته طرفداران: به هر حال از یوبیسافت میخواهیم حالا که تعدادی از مدیران و کارگردان های خود را به دلایل فسادهای اخلاقی از دست داده، حداقل برای این فرانچیز که غیبتی بیش از 10 سال داشته کمی بیشتر به سمتی حرکت کند که هواداران قدیمی این مجموعه و بازیهای تکنفره انتظار دارند؛ دقیقا همان مسیری که شرکت های بزرگی به مانند سی دی پراجکت رد، استدیو 343 و راکستار مدتی طولانیست که همچنان به آن وفادار هستند. و در انتها با این عکس قضاوت را به شما می سپارم: کاری از تیم تحریریه: M.A.S____ کاپتان پرایس1378 *** کپی فقط با ذکر منبع*** جهت دیدن لینک ها وارد شوید یا ثبت نام کنید. ویرایش شده در 7 اُکتُبر 2020 توسط M.A.S 4 لینک ارسال به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
پست های پیشنهاد شده
برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید
برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید
ایجاد یک حساب کاربری
برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !
ثبت نام یک حساب کاربری جدیدورود به حساب کاربری
دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید
ورود به حساب کاربری